X
تبلیغات
هنر معلمی - آزمون اعزام به خارج فرهنگیان و سفیران آموزش و پرورش

هنر معلمی

معلمی هنر است.

آزمون اعزام به خارج فرهنگیان و سفیران آموزش و پرورش

   

     وزارت آموزش و پرورش برای ايجاد و استحكام پيوند هم وطنان مقيم خارج از كشور با ميهن عزيز و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و حفظ و تعميق هويت ايراني، اسلامي فرزندان اين مرز و بوم در اقصي نقاط جهان 137 مدرسه دایر نموده است که بیش از 1500 معلم در این مدارس به کار مشغول می باشند و اداره کل مدارس خارج از کشور بر این مدارس نظارت دارد . از جمله وظایف این اداره کل انتخاب و اعزام فرهنگیان به این مدارس است که از آنان به عنوان (( سفيران دانايي و فرهنگ )) یاد شده و نقش ایشان در تحقق اهداف نظام در اين بخش بسيار تعيين كننده ، اثر گذار و بي بديل است و چنانکه در شیوه نامه این دفتر آمده است تنها معلمان آگاه، مومن، انقلابي ، توانمند و دلسوز از عهده انجام شايسته آن بر خواهند آمد و می توانند الگو و پيام رسان شايسته ای برای فرهنگ و تمدن ايران سربلند و ارزشهاي مقدس و حيات بخش اسلام عزيز باشند. بنابراین فرایند انتخاب و گزینش نیرو دغدغه‌اي انقلابي و ملي تلقی می گردد.

     در این راستا هر دو سال یک بار هزاران معلم به رقابت با یکدیگر می پردازند تا از بین آنها حدود 600 نفر برای تدریس در مدارس خارج از کشور برگزیده و برای مدت دو سال به ماموریت اعزام شوند و در کنار کادر آموزشی دیگری که از نیروهای خارج کشور به کار دعوت می شوند به فعالیت بپردازند. اما به نظر می رسد این ماموریت برای معلمان داخل کشور از جذابیت خاصی برخوردار است .

         امسال امتحان اعزام معلمان با تغییرات بسیاری نسبت به دوره های گذشته برگزار می شود در حالیکه ثبت نام با حواشی خاصی همراه بود، آزمون نیز با تمدید زمان آن به خاطر انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در 20 اردیبهشت ماه 1387 ، بی سرو صدا و با تعداد بسیار کمتری نسبت به دو سال قبل و بدون آن که مطبوعات و رسانه های گروهی بدان بپردازند؛ برگزار گردید. شاید یکی از دلایل آن شیوه ی ثبت نام از معلمان در نیمه دوم اسفند 1386 باشد که شیوه نامه اعزام در بسیاری از مدارس بعد از پایان فرصت ثبت نام دریافت شد و معلمان زیادی فرصت نام نویسی نیافتند و این مسئله اعتراض هایی نیز به دنبال داشت و باعث شد تا مهلت ثبت نام دو بار تمدید گردد و تا نیمه اول فروردین 1387 تمدید گردد.

           از سوی دیگر شرایط ثبت نام نسبت به دوره ای گذشته بسیار سخت تر شده و همین مساله بدون شک بر کمیت و کیفیت نیروهای گزینش شده تاثیر گذاشته و باعث شده تا آزمون بین تعداد بسیار اندکی از همکاران برگزار گردد در حالیکه دوره گذشته از بین 22 هزار شرکت کننده حدود1800 نفر برای مرحله دوم انتخاب و در نهایت حدود 600 معلم در گزینش نهایی برای اعزام به خارج مشخص شدند. اما امسال بدون آن که تعداد کل شرکت کننده اعلام گردد ؛ حدود 1650 نفر از همکاران برای حضور در مرحله دوم انتخاب شدند تا از بین آنان نیز تعدادی برای این ماموریت گزینش شوند که بر اساس جدول زیر 70 درصد نمره در این مرحله مشخص می گردد.  البته باید متذکر شد اعزام پذيرفته شدگان نهايی منوط به تائيد کتبی هئيت مرکزی گزينش و اداره كل حراست می باشد.

آزمون كتبي

سنجش و ارزيابي حضوري

امتياز ايثارگري

امتياز

زوج فرهنگي

مجموع نمره و امتياز كل

تخصصي

ويژگيهاي شخصيتي

زبان خارجي

30%

20%

15%

10%

20%

5%

100%

            در این بین تعدادی از همکاران نسبت نوع سوالات از لحاظ استانداردنبودن و حتی خارج از منابع بودن ، بالا و سنگین بودن سطح سئوالات نسبت به دوره های قبل، عدم ارتباط سوالات با تشخیص صلاحیت جهت انتخاب معلمین ؛ گلایه هایی را مطرح نموده اند اما دفتر مدارس خارج از کشور اعتقاد دارد تمامی مراحل آزمون از جمله طراحی سوالات به عهده اداره کل سنجش و ارزشیابی می باشد و از پیشنهادهای معلمان در مورد بهتر شدن فرایند انتخاب و اعزام معلمان در آدرس info@edosa-ir.com استقبال می کند.

            البته همانطور که همه ما می دانیم آفتی که در مرحله دوم آزمودن بیشتر نمود می یابد نحوه اندازه گیری و شاخص های قضاوت در مورد ابعاد معرفی شده می باشد به نظر می رسد چند دقیقه صحبت و درج نمره 666/555 در کارنامه مرحله دوم برای معلمان شرکت کننده معنادار نباشد که چگونه ممکن است با چند کلمه گفتگو چنین نمره ی دقیقی ثبت و اعلام گردد بی شک تعهد درونی مصاحبه کنندگان و سعی آنان بر انتخاب شایسته ترین ها می تواند تا حدودی این مسئله را منتفی نماید اما آنچه که مشخص است گروه بسیار زیادی در ابتدا شرایط ثبت نام نمی یابند از تعدادی که در مرحله اول شرکت داشته اند افراد کمتری برای مرحله دوم و از بین آنان گروه کوچک تری گزینش می شوند البته باید در نظر داشت که شرط کافی برای اعزام سنجش تعهد درونی افراد مطابق جدول بالا و در کنار آن سطح علمی به عنوان شرط لازم است و چنانکه پیداست با توجه به جدول محاسبه امتیازات هر فرد؛ مرحله دوم ملاک اصلی محسوب می شود .

           از سوی دیگر بررسی دلایل شرکت معلمان در این آزمون را خدمت به فرزندان ایرانی خارج از کشور برای زنده نگه داشتن هویت و تعلق اسلامی – ایرانی و ادب فارسی فرزندان این مزر و بوم در خارج از کشور ، استفاده از یک فرصت برای شناخت کشورهای دیگر، مسافرت و تفریح ، کسب درآمد بیشتر و ... هر مورد دیگری که مطرح نماییم آنچه در انتظار معلمان اعزامی است تلاش و زحمت زیاد و انتظارات گاهاً بیش از حد توان از همکاران فرهنگی می باشد که باید با تمام تلاش خود باعث جذب دانش آموزان ایرانی خارج از کشور در مدارس ایرانی باشند. یکی از همکارانی که از این ماموریت بازگشته می گوید: آواز دهل شنیدن از دور خوش است. کار در مدارس خارج از کشور واقعا سخت است.اصلا قابل قیاس با کار در مدارس داخل ایران نیست .باوجود این همه زحمت که همکارانمان در این مدارس می کشند بازهم هستند خانواده هایی که می گویند مدارس ایرانی کارایی ندارد و تمایل دارند که فرزندانشان را به هر بهانه ای که هست به مدارس خارجی بفرستند.  

        در نهایت اینکه در حالیکه افکار عمومی معلمان شیوه ی انتخاب مامورین را بحث برانگیز می دانند اما دفتر مدارس خارج از کشور آن را بسیار شفاف و براساس جدول بالا و تایید گزینش می داند. با این حال هر سال با اعلام نتایج تعدادبسیار زیادی اعتراض نموده و خواهان بررسی مجدد نتیجه آزمون خود می باشند.

         بی شک تغییرات پیاپی شرایط و نحوه ی گزینش نیروها و انتخاب نوع کشورهای اعزامی 600 همکار پذیرفته شده در بین بیش از 137 مدرسه در کشورهای مختلف جهان، تاسیس مدارس جدید و اعزام نیرو برای آنها، همواره از چالش های اساسی این آزمون به شمار می رفته است هر چند در چند دوره اخیر میزان اطلاع رسانی به افکار عمومی فرهنگیان بیشتر شده است اما آنچه معلمان از این دفتر انتظار دارند شفافیت بیشتر است .  هر چند افکار عمومی خود بهترین ناظر در این حوزه به شمار می رود اما بررسی و نظارت نهادهای نظارتی رسمی بر وضعیت اعزام معلمان در وزارت آموزش و پرورش و اطلاع رسانی دقیق آن به معلمان، بدون اغراق می تواند از فشارکاری بر همکارانمان در دفتر مدارس خارج از کشور بکاهد. از سوی دیگر توانایی رقابت با مدارس کشورهای خارجی و جذب دانش آموزان ایرانی خود مسئله ای قابل تامل است . اینکه کمیت و کیفیت کار مدارس ما در خارج از کشور، با صرف هزینه های بسیار ، به گونه ای است که ایرانیان مقیم خارج تمایل داشته باشند فرزندان خود را در مدارس ایرانی ثبت نام کنند ، موضوعی قابل بررسی به نظر می رسد.

 

 


برچسب‌ها: آزمون اعزام به خارج فرهنگیان, سفیران دانایی, اعزام به مدارس خارج از کشور
+ نوشته شده در  سه شنبه سی و یکم اردیبهشت 1387ساعت 20:53  توسط حسین ملاحسنی  |